تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

بیمارستان هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

بیمارستان های هوشمند از داده‌ها و فناوری برای بهبود فرآیندهای خود و رفاه بیماران استفاده می کنند. آنها در یک محیط بسیار خودکار و بهینه کار می‌کنند. چنین منسوجات بیمارستانی و امکانات پزشکی دستگاه‌های متصل، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را مستقر می‌کند. اتاق‌های هوشمند در هر بیمارستان متفاوت به نظر می‌رسند، اما همه آنها اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند. بهبود تجربه بیمار، ساده‌سازی جریان کار بالینی و تسهیل ارتباطات. بیمارستان‌های هوشمند از این ایده الهام گرفته‌اند که بیماران مشتری هستند و انتظار دارند که امکانات پزشکی پاسخگوی نیازهای آنها باشد. همانطور که اصطلاح “مشتری” نشان دهنده یک خریدار فعال و خواستارتر است، بیمارستان‌های هوشمند تمام تلاش خود را می کنند تا به جای تمرکز صرف بر درمان، تجربه ای منحصر به فرد ارائه دهند. آنها حتی خدمات خود را به مراقبان بیماران نیز گسترش می‌دهند. به عنوان مثال، بیمارستان استنفورد یک کتابدار سلامت دارد که به اعضای خانواده کمک می کند منابعی را برای درک تشخیص خاص پیدا کنند و برای حمایت از بیمار در خانه خود آماده شوند. تجهیز بیمارستان به بخش‌های هوشمند هزینه بالایی دارد. هزینه‌ها می‌تواند به ده‌ها هزار دلار در هر اتاق برسد. یک لیست حتی یک چهارم میلیون را فقط برای یک بخش ذکر می‌کند.

بیمارستان‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

بیمارستان‌های هوشمند داده‌ها را از طریق سیستم‌های یکپارچه پیچیده کنار هم قرار می‌دهند. به گفته زیمنس، “ادغام در سطح بخش شروع می‌شود، جایی که سیستم‌های مختلف مانند روشنایی، کنترل آب و هوا و سایه در یک زیرساخت (اتوماسیون اتاق کل) ترکیب می‌شوند. مک‌کینزی بیمارستان‌های هوشمند را به‌عنوان امکانات بیمار محور می‌بیند که به اکوسیستمی از سازمان‌های دیگر متصل هستند و داده‌ها را با آنها به اشتراک می‌گذارند. در چنین اکوسیستمی، برنامه‌های مدیریت مراقبت‌های بهداشتی در مکان‌های مختلف، از جمله سالن‌های ورزشی و خانه‌های بیماران ارائه می‌شود. بیمارستان‌ها در درجه اول بر روی روش‌های پیچیده مانند جراحی‌ها و مراقبت‌های ویژه تمرکز می‌کنند. ز نظر فناوری، بیمارستان‌های هوشمند از اینترنت اشیا (IoT) استفاده می کنند و از انواع فناوری های نوآورانه دیگر استفاده می‌کنند. این لیست شامل:

  • هوش مصنوعی (AI): این فناوری اغلب برای تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها در مراحل اولیه استفاده می‌شود. هوش مصنوعی نیز بخشی ضروری از اتوماسیون هوشمند است. تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ این به تشخیص و درمان بیماری کمک می‌کند، تحقیقات پزشکی را تسهیل می‌کند و سلامت جمعیت را مدیریت می‌کند، از جمله مزایای دیگر.
  • پلتفرم‌های ابری: برای حفظ یک سیستم بیمارستانی هوشمند، باید مقادیر زیادی از داده‌ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید. انجام این کار به طور کامل در محل یک چالش خواهد بود. و اینجاست که رایانش ابری مفید است.

نمونه‌های بیمارستان هوشمند

استارتاپ نروژی Ably Medical نمونه ای هیجان انگیز از تخت هوشمند مناسب برای بیماران سالمند ارائه می‌دهد. Ably Bed سنسورهایی را برای اندازه گیری علائم حیاتی، وزن و سایر پارامترهای بیماران تعبیه کرده است. اگر وضعیت بیمار شروع به وخامت کرد، می‌تواند به پزشکان اطلاع دهد. قاب انعطاف پذیر تخت یک ویژگی جالب دیگر را ارائه می دهد. می تواند به طور خودکار تنظیم شود تا از افتادن بیماران جلوگیری کند یا آنها را بچرخاند تا نقاط فشار روی بدن آنها را کاهش دهد. از پرستاران در جابجایی بیماران در اطراف پشتیبانی می‌کند که می‌تواند باعث آسیب شود.

بیمارستان هوشمند

سیستم‌های مدیریت بیمارستان هوشمند

بیمارستان یک سیستم پیچیده است که شامل افراد، تجهیزات، زیرساخت‌ها و بسیاری از فرآیندهای مختلف می‌شود. مدیریت همه چیز به صورت دستی یک کار طاقت فرسا است. بیمارستان‌های هوشمند از راه‌حل‌های دیجیتالی برای ساده‌سازی گردش کار و ارائه نمای کلی از تسهیلات استفاده می‌کنند. در اینجا برخی از انواع ابزارهایی که به مدیریت بیمارستان کمک می‌کنند آورده شده است:

  1. نظارت مبتنی بر مکان: چنین ابزارهایی از تجزیه و تحلیل برای شناسایی مناطق پربازدید بیمارستانی استفاده می‌کنند که اغلب با تنگناها و خطرات عفونت مواجه هستند و از کدام مکان ها با نیمی از ظرفیت آنها استفاده می‌شود. آنها همچنین می‌توانند تمیز کردن اتاق و راهرو را کنترل کنند. به عنوان مثال، Optio3 مستقر در سیاتل، نرم‌افزاری را توسعه داده است که مبتنی بر فضای ابری است که داده‌های دستگاه‌های پزشکی هوشمند بیمارستان‌ها را جمع‌آوری می‌کند و مشخص می‌کند که کدام مناطق کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند کارآمدتر باشند.
  2. مدیریت ساختمان: یک بیمارستان دیجیتال چینی دارای یک سیستم مدیریت بیمارستان است که عملیات های مختلف را با کمک اینترنت اشیا به هم متصل می کند. به عنوان مثال، سیستم جریان بیمار آنها به مرکز مدیریت ساختمان متصل است و اجازه می دهد تا گرمایش، چراغ ها و سایر وسایل برقی درست قبل از ورود بیمار به طور خودکار روشن شوند.
  3. نرم افزار مدیریت بیمارستان هوشمند: چنین راهکارهایی بیمارستان ها را قادر می‌سازد تا عملیات های مختلف را از یک پلت فرم واحد هماهنگ کنند. به عنوان مثال، Sanela Technologies، یک استارتاپ فناوری بهداشت هند، نرم افزار بیمارستان هوشمند را طراحی کرد که به عنوان یک نقطه دسترسی برای قرار ملاقات ها، صورتحساب ها، گزارش های آزمایشگاهی و غیره عمل می کند.
  4. دوقلوهای دیجیتال: این فناوری مبتنی بر واقعیت مجازی به امکانات پزشکی اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل بیمارستان به گسترش یا بهینه‌سازی استفاده از فضا، دوقلوهای دیجیتالی را برای شبیه‌سازی تغییرات و ارزیابی جایگزین‌ها ایجاد کنند. یک استارتاپ ایرلندی REIVR از محاسبات لبه و سنسورهای همجوشی برای ایجاد دوقلوهای دیجیتال سه بعدی استفاده می کند.

فناوری بیمارستان هوشمند تشخیص بیماری

بیمارستان‌های هوشمند دارای برنامه‌هایی هستند که به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را سریع‌تر و با دقت بالاتر تشخیص دهند. در اینجا چند نمونه هستند:

سامسونگ با KT همکاری کرد تا تجزیه و تحلیل آسیب شناسی مبتنی بر 5G را ارائه دهد و روند تشخیص را به شدت تسریع کند. به طور سنتی، بافت به دست آمده در طول جراحی باید درمان شود و تنها پس از آن به یک آسیب شناس فرستاده شود. این می تواند تا 20 دقیقه طول بکشد. با فناوری سامسونگ، آسیب شناسان می توانند به داده های لازم دسترسی داشته باشند و تصمیم خود را سریعتر اتخاذ کنند. یک استارت آپ مراقبت های بهداشتی از سانفرانسیسکو، از هوش مصنوعی در ژنومیک برای تشخیص و طبقه بندی سرطان از طریق آزمایش خون استفاده می کند. این بیومارکرهای بدون سلول و پروتئین های در گردش را اندازه گیری می کند تا بیماری را شناسایی کند و نوع و مرحله آن را شناسایی کند.

بیمارستان هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *