تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

پارچه ملحفه بیمارستانی

ملحفه بیمارستانی یکی از منسوجات پرمصرف و روزانه بیمارستان به شمار می‌آید. در این مطلب پارچه ملحفه بیمارستانی را از لحاظ ویژگی و انواع آن بررسی می‌کنیم.

بررسی پارچه ملحفه بیمارستانی

تولیدکنندگان منسوجات بیمارستانی، از پارچه های مخصوص برای تولید این ملحفه‌ها استفاده می‌نمایند. بهداشتی و استرلیزه بودن پارچه‌های مصرفی و به خصوص ضد آبژاولی بودن آن‌ها ( قابل شستشو با مواد ضدعفونی کننده بوده و کیفیت رنگ و بافت خود را از دست نمی‌دهد )، می تواند مهم‌ترین ملاک در هنگام خرید باشد. حفاظت بدنی در مقابل خطرات احتمالی که به خاطر وجود ویروس و بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌باشد، دارای اهمیت بسیار بالایی است، بنابراین باید در تولید ملحفه بیمارستانی دقت نمود که انتخاب جنس پارچه ملحفه بسیار مهم و قابل توجه است به دلیل اینکه تاثیر مهمی در راحتی و آرامش بیمار دارد. الیاف به کار رفته در پارچه ملحفه بیمارستانی ضدحساسیت و آلرژی هستند که بیماران را دچار مشکل نمی‌کند.

پارچه ملحفه بیمارستانی

 

انواع پارچه ملحفه بیمارستانی

پارچه های بیمارستانی شامل پارچه‌های بدون بافت و با تار و پود هستند. پارچه ملحفه بیمارستانی به چهار دسته تقسیم میشوند:

پارچه اسپان باند (یکبار مصرف )

 پارچه ملحفه اسپان باند سبک و نرم هستند، همچنین قابلیت برش دادن راحتی دارند، در مکان هایی که به افراد مختلف خدمات می‌دهند، بیشترین و بهترین کاربرد را دارند. این نوع پارچه‌ها به صورت رولی بوده ، و در واقع به دو حالت رول های پرفراژ دار و رول‌های ساده تولید می‌شوند که این رول‌ها معمولا در طول و عرض‌های مختلف تولید می‌شوند. همچنین در بعضی مواقع برای کاربرد خاصی مانند رو تختی، طراحی آن‌ها تغییر کرده مثلا برای استفاده از ملحفه یکبار مصرف به عنوان روتختی، ملحفه‌ها به صورت ساده یا کشدار تولید می‌شوند. این پارچه‌ها مزایایی دارند که از جمله مزایای آن‌ها به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

    • بهداشتی بودن آن‌ها
    • صرفه جویی در مصرف آب برای اینکه به شستشو نیاز ندارند
    • نیاز به اتو کشی ندارند
    • جابجایی راحت
    • …..

پارچه اسپان باند

پارچه تترون

برای ملحفه بیمارستان‌ها بهترین نوع پارچه، پارچه تترون بیمارستانی است. پارچه تترون معمولا وزن بیشتری دارد و دارای تراکم بافت بیشتری است.پارچه  تترون با رنگ سفید از پرمصرف‌ترین پارچه‌های ملحفه بیمارستانی به شمار می‌رود که می تواند ساده و یا طرحدار باشد و پارچه تترون عروسکی معمولا در عرض ١۵٠ سانتی متری تولید می‌شود که برای ملحفه و روتختی نوزاد نیز مناسب است.  تترون معمولا وزنی بین ١۵٠ تا ١٩٠ گرم دارد که برای بیمارستان‌ها پیشنهاد می‌شود، از گرماژ بین ١۵٠ تا ١٧۵ گرم استفاده کنید تا سبکی لباس باعث راحتی بیشتر برای بیماران باشد.

پارچه تترون

 

پارچه ترگال

در بخش‌های مختلف بیمارستان از رنگبندی‌های متفاوت پارچه‌های ترگال جهت دوخت لباس‌های گوناگون استفاده می‌شود. برای مثال دوخت روپوش پزشکی، پرستاری، کارکنان بیمارستان، ملحفه، روپوش اتاق عمل و … نمونه‌هایی از کاربرد بهترین پارچه‌های ترگال است.

پارچه با فناوری نانو

این نوع پارچه باعث تسکین دردهای موضعی و داشتن خوابی آسوده حین بستری بودن در بیمارستان می‌شود. همچنین این نوع پارچه ملحفه ای دارای خواص ضد التهابی است که از نانوذرات مس و عصاره اکالیپتوس بر روی پارچه‌های پنبه ای سنتز و بارگذاری شده است. می‌توان گفت این محصول منجر به کاهش آلودگی و عفونت، کاهش آلودگی تنفسی و آرامش بیماران بستری شده خواهد شد.

مشخصات پارچه ملحفه بیمارستانی

پارچه بیمارستانی باید دارای مشخصات زیادی باشد تا به عنوان بهترین پارچه ملحفه بیمارستانی شناخته شود. برخی از این مشخصات و ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. باید دارای وزن سبک باشد.
  2. همچنین باید یکبار مصرف باشد یا اگر یکبار مصرف نیست باید زیاد شستشو شود.
  3. از مرغوب ترین الیاف بهداشتی در بافت آن استفاده شود.
  4. کیفیت رنگ و بافت آن در برابر شستشو مقاوم باشد (ضد آبژاول باشد ).
  5. باید بهداشتی باشد و به دور از آلودگی باشد.

 

 

 

 

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *