تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

پارچه ترگال بیمارستانی

یکی از پارچه هایی که در لباس بیمارستانی و ملحفه بیمارستانی استفاده می‌شود و بسیار پرطرفدار است پارچه ترگال بیمارستانی است. در این مطلب می‌خواهیم به انواع پارچه ترگال و مزایای پارچه ترگال بپردازیم.

پارچه ترگال چیست؟

پارچه ترگال یکی از عمده پارچه‌هایی است که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه ترگال یکی دیگر از انواع پارچه‌هاست که بسیار پرمصرف و پرطرفدار است. این پارچه از الیاف پلی استر ویسکوز در پود نخ فلامنت بافته می‌شود. پارچه ترگال بیمارستانی مانند غالب پارچه‌های بیمارستانی، بافت تار و پودی ساده دارد. این پارچه را غالب صنایع و کارخانه‌های نساجی در رنگ‌های صورتی ، آبی ، سبز و سفید تولید می‌کنند. این نوع پارچه وزن و گرماژی بین 220 تا 240 دارد.

پارچه ترگال

انواع پارچه ترگال بیمارستانی

  • پارچه ترگال ساده: مدل ساده این پارچه در بازار با نام ترگال بکار می‌برند. با استفاده از الیاف پلی استر، ویسکوز و فلامنت تهیه می‌شود و عرض آن معمولا 150 سانتی‌متر و وزن 240 گرم است. از نظر ظاهر بافت نیز پارچه ترگال ساده دارای بافت ساده و مربعی می‌باشد.
  • پارچه ترگال کجراه: وزن و گرماژ این نوع پارچه با پارچه ترگال ساده تفاوت دارد و ضخامت بیشتری نسبت به پارچه ساده ترگال دارد. وزن این نوع پارچه 280 تا 290 گرم است. پارچه ترگال کجراه از پارچه‌هایی است که تنوع رنگی بسیار وسیعی دارد و از همین جهت تمامی بیمارستان‌ها می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه خود آن را تهیه کنند. همچنین این نوع پارچه زیر دست قوی تری دارد و از نظر ظاهر بافت نیز ترگال کجراه دارای بافتی کج راه می‌باشد.

کاربرد پارچه ترگال

این نوع پارچه کاربردهای گوناگونی دارد. این کاربردها عبارتند از:

  1. لباس پرسنل بیمارستان: که شامل روپوش پزشکی، لباس فرم پرستاران، حراست و خدمات می‌باشد.
  2. لباس اتاق عمل: پارچه ترگال از پارچه های پرکاربرد برای دوخت لباس عمل است که در رنگ سبز تولید می‌شود و به پارچه سبز اتاق عمل معروف است.
  3. لباس بیمار: برای دوخت لباس بیمارستان کمتر اتفاق میفتد که از پارچه ترگال استفاده شود. بیمارستان‌های خصوصی که با کمبود بودجه مواجه نیستند برای دوخت لباس بیمار از پارچه ترگال استفاده می‌کنند.
  4. ملحفه بیمارستانی: از این نوع پارچه در بیمارستان‌های دولتی برای دوخت و تولید ملحفه بیمارستانی استفاده نمی‌شود. ولی در بیمارستان‌های خصوصی معمولا از پارچه ترگال برای دوخت ملحفه‌های خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر مصارف بیمارستانی، پارچه ترگال کاربردهایی دیگر دارد که شامل: لباس مدارس،لباس کار، مانتو و… می‌شود.

پارچه ترگال در لباس فرم بیمارستان

مزایای پارچه ترگال

  • ثبات رنگ ( ضد آبژاول )
  • استحکام در برابر سایش و کشش
  • گوله نشدن ( تل نشدن )
  • ضدحساسیت بودن پارچه
  • وزن یا گرماژ بسیار مناسب

پارچه ترگال رنگ ضد آبژاول چیست؟

آبژاول یا وایتکس یکی از محلول‌های قوی شستشوی انواع پارچه ، البسه و پوشاک است. در بیمارستان‌ها برای ضد عفونی کردن لباس‌ها و ملحفه‌ها از این محلول زیاد استفاده می‌شود.
شرکت‌های نساجی اگر بخواهند پارچه ترگال بیمارستانی با کیفیت و مرغوبیت زیاد که ثبات شست و شویی بالایی نیز داشته باشند را تولید کنند، این پارچه را به روش راکتیو و خمی رنگرزی می‌کنند. در واحد رنگرزی ، باید نوع کیفیت رنگ پارچه به صورتی باشد که در مقابل شستشو با آبژاول مقاومت کند و تاثیر نپذیرد. ثابت بودن رنگ پارچه ترگال در برابر شستشو با وایتکس را پارچه ترگال ضد آبژاول می‌گویند. پارچه ترگال ضد آبژاول برای دوخت لباس جراحان و افرادی که در اتاق عمل کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

پارچه ترگال ضد آبژاول

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *