تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

تولید ملحفه بیمارستانی

ملحفه بیمارستانی یکی از لوازم مصرفی بیمارستانی مهم به حساب می‌آید، ما دراین مطلب می‌خواهیم درباره‌ی تولید ملحفه بیمارستانی و هرچه درباره ی تولید این محصول لازم است، توضیح دهیم.

نوع پارچه استفاده شده در ملحفه بیمارستانی

در خصوص ملحفه های بیمارستانی، شما باید بدانید که که این ملحفه ها از چه جنس پارچه ای تولید می شود؟ این ملحفه ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها از یک جنس خاص تولید می شوند. معمولا برای دوخت ملحفه بیمارستانی ازچهار نوع پارچه استفاده می‌شود:

  1. پارچه اسپان باند یا پارچه یکبار مصرف: ملحفه یکبار مصرف کش دار معمولا از این نوع پارچه استفاده می‌شود و پس از یکبار استفاده، دور انداخته می‌شود.تولید ملحفه یکبارمصرق
  2. پارچه تترون: جنس ایده آل برای ملحفه بیمارستانی تترون است. این نوع پارچه وزن بیشتری داشته و دارای تراکم بافت بیشتری است. پارچه ملحفه تترون با رنگ سفید از پرمصرف‌ترین پارچه‌های ملحفه بیمارستانی به شمار می‌رود که می‌تواند ساده و یا طرحدار باشد.
  3. پارچه ترگال: از رنگ‌های متفاوت این پارچه در بخش‌های مختلف بیمارستان استفاده می‌شود. برای مثال دوخت روپوش پزشکی، پرستاری، کارکنان بیمارستان، ملحفه، روپوش اتاق عمل و … نمونه هایی از کاربرد بهترین پارچه های ترگال به رنگ های مختلف است.
  4. پارچه نانو: این پارچه باعث تسکین دردهای موضعی و داشتن خوابی آسوده حین بستری بودن در بیمارستان برای بیماران می شود. همچنین این ملحفه دارای خواص ضد التهابی است که از نانوذرات مس و عصاره اکالیپتوس بر روی پارچه های پنبه ای سنتز و بارگذاری شده است. می توان گفت این محصول منجر به کاهش آلودگی و عفونت، کاهش آلودگی تنفسی و آرامش بیماران خواهد شد.

روش تولید پارچه ملحفه ای بیمارستانی

تولیدپارچه شامل تبدیل نخ ها و گاهی الیاف به پارچه ای با ویژگی هایی است که توسط مواد و روش های به کار رفته تعیین می شود. پارچه ملحفه بیمارستانی در گروه پارچه های تخت باف هستند در ابتدای کار به صورت تار و پود با الیاف مختلفی بافته می شود سپس فرایند رنگرزیو چاپ انجام شده . بافت خام متقال این پارچه در عرض های گوناگون می باشد که هر یک مصرف خاص خود را دارد .متداول‌ترین روش‌های تولید پارچه عبارتند از: بافندگی، قیطاندن، نمدکاری، تافت‌زنی و تولید نبافته. با این حال، روش اصلی تولید پارچه، بافت است.

پارچه ملحفه ای بیمارستانی

الیاف مورد استفاده در تولید ملحفه

کارخانه های بافندگی در فرایند تولید انواع مختلفی از الیاف را در تار و پود این پارچه استفاده می کنند که در جنس و مرغوبیت آن تاثیر دارد . همچنین تراکم بافت هم در کیفیت پارچه ملحفه ای بیمارستانی نقش دارد. اصلی ترین ترکیبات الیاف در تولید پارچه ملحفه ای به شرح زیر است:

  • فلامنت – فلامنت
  • فلامنت – پلی استر
  • فلامنت – پنبه
  • پلی استر پنبه – فلامنت
  • پلی استر ویسکوز – فلامنت
  • پلی استر پنبه – پلی استر پنبه
  • پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز
  • پنبه – پنبه
  • پنبه – پلی استر ویسکوز

جنس پارچه ملحفه ای تنها مربوط به نوع الیاف به کار برده نمی شود. کیفیت نخ مصرفی، تراکم بافت، یک دست بودن بافت، کیفیت چاپ و رنگ، میزان آبرفت پارچه، نوع تکمیل و لطافت از دیگر شاخصه های اصلی پارچه ملحفه ای خوب به شمار می‌آید. ملحفه های بیمارستانی معمولا یکبار مصرف هستند . اغلب جنس این پارچه ها از نوع جنس فلامنت – فلامنت، فلامنت – پنبه، تترون نازک و یا پارچه های بی بافت اسپان باند تولید می‌شوند.

روش تولید ملحفه یکبار مصرف

ملحفه یکبار مصرف از منسوجات نبافته ای هستند که باعث سبکی و نرمی آن می شود و باعث بهداشتی بودن آن ها می شود . ملحفه یکبار مصرف به صورت رولی بوده و در واقع به دو حالت پرفراژ و رول ساده تولید می شوند و در طول و عرض های مختلف تولید می شوند. با تولید ملحفه های یکبار مصرف گام بزرگی در جهت رفاه حال بیماران و کسانی که به نظافت بیمارستان مشغولند، برداشته شده است. ویژگی مهم ملحفه یکبار مصرف کش دار سبکی و نرم بودن است. این پارچه ها به راحتی برش داده می شوند و در مکان های مختلف، بیشترین و بهترین کاربرد را دارند. برای تولید رول ملحفه یکبار مصرف از دستگاه رول بازکن استفاده می‌شود که از رول‌های با عرض 160 و 80 سانتی متر استفاده می‌شود. جنس مورد استفاده در این نوع ملحفه‌ها پارچه اسپان باند می‌باشد که در واقع یک نوع پارچه با الیاف پلی پروپیلن است که به صورت نبافته از طریق ذوب کردن چیپسهای پلی پروپیلن و پاشیدن و سردکردن آنها توسط دستگاه های بزرگ و حساس به نام نانوون به وجود می آید. این دستگاه مخصوص منسوجات نبافته میباشد.

ماشین تولید ملحفه یکبارمصرف

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *