تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

پارچه تترون بیمارستانی

یکی از پارچه‌هایی که در محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی کاربرد زیاد دارد، پارچه تترون بیمارستانی است. در این نوشته درباره‌ی پارچه تترون بیمارستانی و  ویژگی‌های آن و… می‌پردازیم.

تعریف پارچه تترون

همانطور که گفتیم تترون یکی از پرکاربردترین پارچه‌های بیمارستانی است. در بیمارستان‌ها لباس فرم پرستاران، پزشکان و کارکنان بیمارستان و همچنین روتختی و ملحفه بیمارستانی همگی از این جنس هستند. به علت مصرف بالای بیمارستان‌ها از پارچه تترون، کارخانجات و مشتریان به تترون‌هایی که با طیف رنگ بیمارستانی تولید می‌شوند، به اصلاح پارچه تترون بیمارستانی می‌گویند. تفاوت اصلی پارچه تترون معمولی با پارچه تترون بیمارستانی در قیمت پایین‌تر، رنگبندی روشن و گرماژ پارچه است. همچنین یکی از علت‌های مهم استفاده از این پارچه قابلیت شستشوی آن می‌باشد. استفاده از پارچه‌هایی که مقاومت بالایی در برابر دترژانت‌ها ندارند موجب فرسوده شدن سریع آن‌ها می‌شود. اما پارچه تترون در برابر شوینده‌ها نه تنها از نظر جنس ثبات خوبی دارد بلکه رنگ آن نیز پس از شستشوهای مکرر همچنان ثابت باقی می‌ماند و تغییر نخواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آنها این است که انواع لکه‌های ایجاد شده بر روی این جنس از پارچه به راحتی و با شوینده‌های معمول برطرف می‌شود.

پارچه تترون بیمارستانی

ویژگی‌های پارچه تترون

  • سبک و خنک بودن
  • توانایی جذب عرق بدن
  • قابل شستشو بودن
  • قیمت مناسب  و مقرون به صرفه
  • لطافت و رنگبندی متنوع
  • ضدآلرژی و ضد حساسیت

رنگبندی پارچه تترون

هر بیمارستان و مرکز درمانی با توجه به  رنگ لوگو، خصوصی یا دولتی بودن آن، سلیقه‌های شخصی و مدیریتی و موارد دیگری از این قبیل، رنگ پارچه تترون مصرفی خود را انتخاب می‌کند. بیشتر بیمارستان‌ها، به خصوص بیمارستان‌های دولتی، از رنگ های آبی و صورتی استفاده می‌کنند. رنگ آبی برای لباس آقایان و رنگ صورتى برای لباس خانم ها استفاده می‌شود. بیمارستان های خصوصی به سلیقه‌ی خود هر رنگی را برای لباس بیماران و پرسنل خود استفاده می‌کنند. آن‌ها برای نشان دادن وجه تمایز خود با بیمارستان‌های دولتی، رنگ‌هایی به غیر از آبی و صورتی به کار می‌برند.

در یک دسته بندی کلی، اصلی ترین رنگ های پارچه تترون بیمارستانی به صورت زیر است:

  • آبی
  • صورتی
  • سبز سیر
  • سبز مغز پسته‌ای
  • سفید
  • شیری
  • یاسی
  • لیمویی
  • رنگ های دیگری نیز در پارچه‌های بیمارستانی به کار می‌روند که کاربرد کم تری دارند، مانند: آبی کاربنی، فیروزه ای، گلبهی، سبز چمنی، سبز کله غازی و فسفری.

کارکنان بیمارستان با لباس های پارچه تترون

عرض ها و گرماژهای پارچه تترون بیمارستانی

پارچه تترون بیمارستانی همان پارچه تترون معمولی است با تفاوت جزئی، تفاوت اول در رنگبندی آن است که مخصوص بیمارستان می‌باشد و تفاوت دوم در شفافیت و قیمت می‌باشد.
خوشبختانه پارچه های تترون بیمارستانی در متنوع ترین عرض‌ها و گرماژها در بسیاری تولید می‌شوند. بنابراین تنوع کیفیت در تولیدات بسیار زیاد می‌باشد.
همانطور که می‌دانید کلمات گرماژ و وزن هم معنی هستند. منظور از گرماژ پارچه، محاسبه وزن پارچه در ابعاد یک متر در عرض آن پارچه است. برای مثال زمانی که می‌گویند پارچه تترون با عرض 150 سانتی متر، 200 گرم است، یعنی اگر یک متر از طول پارچه را وزن کنیم، عددی که بر روی صفحه ترازو نمایش داده می‌شود، عدد 200 می‌باشد.
همچنین وزن پارچه، نشان دهنده تراکم بافت پارچه است. به عبارتی هر چقدر وزن پارچه بالاتر باشد، تراکم الیاف پارچه بیشتر است.
پارچه تترون بیمارستانی با عرض های 90، 150 و 180 سانتیمتری، 2 و 3 متری با گرماژ متغیر بین 150 الی 380 گرم در بازار موجود می‌باشد.

    1. با عرض 90 سانتىمتر: از پارچه تترون بیمارستانی با این عرض برای مقنعه و تولید لباس بیمار نوزاد استفاده می‌شود، وزن پارچه در این عرض بین 100 تا 120 گرم است.
    2. با عرض 150 سانتیمتر: یکی از پرمصرف‌ترین پارچه تترون، پارچه تترون بیمارستانی با عرض 150 سانتی متر می‌باشد، که برای لباس بیمار بزرگسال (مردانه و زنانه)، ملحفه، روتختی، لباس پرسنل و مقنعه مصرف می‌شود. گرماژ این نوع پارچه، بین 165 تا 200 گرم است.
    3. با عرض 180 سانتیمتر: کاربرد پارچه تترون با عرض گفته شده در روپوش‌های بلند بیمارستانی می‌باشد که گرماژ این نوع پارچه، بین 200 تا 230 گرم است.
    4. با عرض 2 متر: معمولا پارچه تترون با این عرض فقط در رنگ سفید تولید می‌شود. گرماژ این نوع پارچه، 220 تا 260 گرم است.
    5. با عرض 240 سانتیمتر: مهم‌ترین کاربرد پارچه تترون با عرض 2 متر تولید ملحفه بیمارستانی است. گرماژ پارچه تترون در این عرض، 260 تا 300 گرم است.
    6. با عرض 3 متر: یکی از پرمصرف‌ترین تولیدات پارچه تترون، تترون در عرض 3 متر می‌باشد. برای راحتی در برش لباس برای بیماران اکثر کارخانه‌های تولیدی از عرض 3 متر استفاده می‌کنند. گرماژ پارچه تترون در عرض 3 متر، بین 340 تا 380 گرم است. لازم به ذکر است که پارچه تترون با عرض 2 متر و 90 سانتیمتر نیز توسط برخی از کارخانه‌ها تولید می‌شود که قیمت پارچه تترون با این عرض کمتر از پارچه تترون 3 متر می‌باشد.

عرض پارچه تترون

 

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *