تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

درباره منسوجات بیمارستان

منسوجات بیمارستانی پارچه‌های فیبری همه کاره هستند که برای درمان ایمن زخم‌ها و شرایط پزشکی طراحی شده اند. شما به طور کلی یکی از دو گروه اصلی الیاف مورد استفاده در منسوجات پزشکی را خواهید یافت: الیاف کالا و الیاف ویژه. الیاف کالا نسبتاً استاندارد هستند و اغلب از موادی مانند پنبه، پلی استر یا نایلون ساخته می‌شوند. از طرف دیگر الیاف تخصصی منحصر به فردتر هستند. الیاف ویژه که به عنوان الیاف با کارایی بالا نیز شناخته می‌شوند، به طور خاص طراحی شده اند تا در مقایسه با الیاف کالا، طیف وسیع تری از کاربردهای فنی داشته باشند. این الیاف دسته‌ای کوچک، هر کدام جایگاهی را در صنعت پر می‌کنند و می‌توانند به سه گروه تقسیم شوند: استحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی.

انواع منسوجات

دسته بندی منسوجات بیمارستانی

منسوجات طبی و بیمارستانی از این جهت که با در نظر گرفتن مصارف پزشکی طراحی شده اند با انواع دیگر پارچه‌ها تفاوت دارند. به این ترتیب، آنها تعدادی ویژگی دارند که آنها را برای استفاده در این زمینه ایده آل می‌کند. منسوجات پزشکی معمولاً عبارتند از:

  1. غیر سمی
  2. غیر سرطانزا
  3. غیر حساسیت زا
  4. کاملا زیست سازگار
  5. ضد میکروبی

از آنجایی که طیف وسیعی از کاربردها برای منسوجات پزشکی- بیمارستانی وجود دارد، آنها به چهار دسته مختلف طبقه بندی می‌شوند:

  • قابل کاشت: این نوع منسوجات زیست سازگار هستند و برای استفاده در بدن انسان طراحی شده اند. مواد کاشتنی طیف وسیعی از کاربردهای ترمیمی دارند. به عنوان مثال، ممکن است برای جایگزینی رگ‌های خونی آسیب‌دیده، زخم‌های بخیه‌شده، قرار گرفتن در پوست مصنوعی یا جایگزینی دریچه‌های آسیب‌دیده قلب استفاده شوند. از آنجایی که کاملاً حیاتی است که مواد قابل کاشت هیچ خطر بیولوژیکی نداشته باشند، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) آزمایشات شدیدی را برای اطمینان از زیست سازگاری این منسوجات انجام می‌دهد.
  • غیر قابل کاشت: در حالی که منسوجات غیرقابل کاشت برای استفاده روی پوست بی خطر هستند، اما هرگز در بدن کاشته نمی‌شوند. برخی از نمونه‌های مواد غیرقابل کاشت عبارتند از: باند، پانسمان جراحی، و گاز، اساساً هر نوع پارچه‌ای که مستقیماً با زخم تماس پیدا می‌کند اما جذب بدن نمی‌شود.
  • دستگاه های برون بدنی: این نوع منسوجات بیمارستانی به عنوان پایه ای برای اندام‎‌های ضروری که به درستی کار نمی‌کنند، استفاده می‌شود. به طور کلی این دستگاه‌ها از الیاف توخالی ساخته می‌شوند. مثالها عبارتند از: ریه‌های مکانیکی، کلیه‌های مصنوعی و کبدهای مصنوعی.
  • بهداشت و درمان: این دسته بخش بزرگی از بازار منسوجات پزشکی را تشکیل می‌دهد. محصولات بهداشتی و بهداشتی به گونه ای طراحی شده اند که پس از یک بار استفاده قابل شستشو یا دور انداخته شوند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: سیستم‌های لیفت بیمار / تسمه‌های بدن، روپوش جراحی، ماسک‌ها، ملحفه بیمارستانی، محافظ تشک بیمارستانی و دستمال مرطوب.

این منسوجات به جلوگیری از عفونت و آلودگی در طیف وسیعی از کاربردهای مراقبت های بهداشتی کمک می‌کنند. ما چندین بار در وب سایت خود به منسوجات بیمارستانی و منسوجات بهداشتی اشاره می‌کنیم. شاید قبلاً این اصطلاح را شنیده باشید، اما آیا می‌دانید این اصطلاح دقیقاً چه چیزی را شامل می‌شود؟

منسوجات

وقتی به منسوجات بیمارستانی اشاره می کنیم، معمولا این موارد کاربرد بیشتری دارند: روتختی، لحاف و روبالشی، حوله بیمارستانی و پارچه، برای بیماران یا برای تمیز کردن ملحفه، ملحفه بیمارستانی. این چند محصول یک چیز مشترک دارند: همه آنها را می‌توان به صورت صنعتی شست، خشک کرد و اتو کرد و پس از آن به راحتی می‌توان آنها را روی هم قرار داد. منسوجات بهداشتی بادوام هستند و برای استفاده در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مراکز مراقبت، کلینیک‌ها، آسایشگاه‌ها و غیره ساخته می‌شوند. منسوجات بیمارستانی باید بتوانند در مقابل این فرآیند سخت گیرانه مقاومت کنند و در عین حال سطح راحتی را برای بیمار حفظ کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *