تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

چرا بیمارستان‌ها از ملحفه سفید استفاده می‌کنند؟

آیا اخیرا به بیمارستان رفته اید؟ پذیرش شدی؟ شاید شما فقط در حال ملاقات با دوست یا یکی از اعضای خانواده بودید که بیمار شده یا نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر به اندازه کافی مراقب باشید، متوجه خواهید شد که اکثر بیمارستان‌ها عمدتاً از ملحفه‌های سفید در بخش‌های بیماران خود استفاده می‌کنند. در این نوشته قصد داریم تا دلایل استفاده از ملحفه سفید در بیمارستان‌ها را روشن کنیم.

استفاده از ملحفه‌های سفید یک روش بهداشتی استاندارد است

در طول سال‌ها، رنگ سفید در اکثر بیمارستان‌های دنیا به رنگ انتخابی برای ملحفه‌ها و سایر لباس‌ها تبدیل شده است. دلیل اصلی این امر بهداشت است. ماموریت هر بیمارستان ارائه بهترین مراقبت ممکن از بیمار است. با وجود اینکه یکی از ضروری ترین بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی است، ملحفه‌های بیمارستانی به شدت نادیده گرفته می‌شوند. نهاد مسئول استانداردهای بین المللی کیفیت و ایمنی بیمار، کمیسیون مشترک بین المللی، یکنواختی و استانداردسازی بیمارستان‌ها را در سراسر جهان تضمین می کند. شش هدف مهم ایمنی بیمار را تعیین کرده است. یکی از مهمترین اهداف ایمنی بیمار، اطمینان از پیشگیری از عفونت‌های مرتبط با بیمارستان (HAI) است. به عنوان هرگونه عفونت جدید در بیماری که حداقل 48 ساعت در بیمارستان بوده و با این عفونت خاص به بیمارستان مراجعه نکرده است، تعریف می‌شود. عفونت‌های مرتبط با بیمارستان بسیار خشن و تهاجمی هستند. آنها اغلب کشنده هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 10 درصد از بیماران (1 از 10) در حین دریافت مراقبت در یک مرکز بهداشتی به عفونت مبتلا می‌شوند.

ملحفه

HAI ممکن است باعث شود:

  • استرس عاطفی اضافی برای بیمار.
  • افزایش هزینه‌ها و بار مالی برای بیمار و بیمارستان.

بیماران آلوده اغلب منشا اپیدمی‌های بزرگ بیمارستانی هستند. این بیماران آلوده سطوح مختلف را با میکروارگانیسم‌های بیماری زا مختلف آلوده می‌کنند. ملحفه بیمارستانی  آلوده یکی از منابع میکروب ها و عوامل بیماری زا نامرئی است. آنها می‌توانند باعث شوند که افراد مستعد در معرض آنها بیمار شوند. این خطرات عفونی عبارتند از:

  1. پاتوژن‌های معمولی: اینها منابع بیماری هستند که افراد سالم را مبتلا می‌کنند که ایمنی خاصی ندارند. آنها عبارتند از استرپتوکوک پیوژنز، سالمونلا، ویروس‌های هپاتیت و غیره.
  2. پاتوژن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرطی: این عوامل باعث ایجاد بیماری در نوزادان و افراد با مقاومت کم در برابر عفونت‌ها می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به اسینتوباکتر بومانی، سودوموناس آئروژینوزا و گونه‌های کاندیدا اشاره کرد.
  3. پاتوژن‌های فرصت طلب: این عوامل بیماری‌های عمومی را فقط برای افرادی ایجاد می‌کنند که مقاومت کمی در برابر عفونت‌ها دارند. به عنوان مثال می توان به مایکوباکتریوم های آتیپیک، نوکاردیا استروئیدها و پنوموسیستیس کارینی اشاره کرد.

بنابراین، ملحفه‌‍‌های سفید استریل در درجه اول به عنوان یک اقدام پیشگیری و کنترل عفونت برای مدیریت و کاهش عفونتهایی که ممکن است در بیمارستان رخ دهد استفاده می‌شود. این به نوبه خود به جلوگیری از ابتلای بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان به عفونت از بیمارستان کمک می‌کند. تدابیر شدیدی باید اتخاذ شود تا اطمینان حاصل شود که میکروب های عفونی به بیماران، محل سکونت یا کارکنان مراقبت های بهداشتی منتقل نمی شوند. علاوه بر این، ورق های سفید سریعتر و راحت تر تمیز می شوند از ملحفه‌های سفید استفاده می‌شود زیرا تنها فرمی هستند که می‌توانند در فرآیند تمیز کردن و سفید کردن شدید دوام بیاورند. برای اهداف استریلیزاسیون، آنها همچنین در دماهای شدید تحت درمان شیمیایی قرار می‌گیرند. این به این دلیل است که ملحفه‌های بیمارستانی اغلب با خون، پوست، ترشحات، ترشحات، استفراغ و سایر مایعات بدن بیماران حاوی عوامل بیماری‌زای عفونی آلوده هستند. این فرآیند شستشو بدون نگرانی از محو شدن یا هر گونه خونریزی رنگی، استریل و بدون لک بودن آنها را تضمین می کند.

ملحفه‌های رنگی از این فرآیند شست و شوی شدید جان سالم به در نمی برند. این باعث می‌شود که ورق‌های سفید سریع‌تر و راحت‌تر تمیز شوند زیرا نیازی به مرتب‌سازی ندارند. ملحفه‌های سفید ظاهری زیبا و حرفه ای دارند با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، برخی رنگ‌ها تاثیر بسزایی بر احساسات افراد دارند. سفید نشان دهنده صلح، راحتی، خلوص و شادی است. به همین دلیل است که اکثر بیمارستان‌ها رنگ سفید دارند. بیماران زمانی که نیاز به درمان و مراقبت‌های پزشکی پیشرفته دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند. با این حال، آنها به زودی متوجه می‌شوند که بهترین محیط برای بهبودی آنها نیست. محیط بیمارستان به طور کلی هرج و مرج است، با فعالیت‌های زیادی در همان زمان. بخش‌های بیمارستان معمولاً دارای کتانی سفید یا رنگ خنثی هستند تا آشفتگی و ناامیدی را افزایش ندهند. این رنگ‌های خنثی به بیماران کمک می‌کند تا احساس آرامش کنند.

داشتن یک خواب خوب شبانه

داشتن یک خواب خوب شبانه انتظار شماره یک بیمار هنگام بستری شدن در هر بیمارستانی است. طبق مطالعه ای که توسط مجله بین المللی کیفیت در مراقبت‌های بهداشتی انجام شده است، خواب عمیق چیزی است که به بیمار کمک می‌کند سریعتر بهبود یابد. استفاده از ملحفه‌های سفید به بیمار اطمینان می‌دهد که تخت تمیز و تازه است. رنگ سفید به معنای راحتی است و افراد تمایل دارند آن را با خواب خوب شبانه تشخیص دهند. ملحفه‌های سفید همچنین ظاهر و احساس تازه ای را برای تخت هتل ایجاد می‌کنند که اکثر مردم آن را دوست دارند. هیچ تحقیق ثابت شده ای وجود ندارد که به طور خاص کیفیت خواب را به ملحفه‌های سفید مرتبط کند. با این حال، ملحفه‌های سفید یک اثر دارونما ایجاد می‌کنند که حافظه و احساس خوابیدن در تخت‌خوابی که ملحفه‌های تمیز و ترد دارد را تحریک می‌کند. همانطور که توسط دندانپزشک و متخصص خواب دکتر سابرینا مجید بیان شده است، این می‌تواند به بیمار کمک کند تا بهتر بخوابد. خواب کافی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و روند بهبودی بیماران را تسریع می‌کند. این به نوبه خود، اقامت آنها را در بیمارستان کوتاه می‌کند و آنها را به زندگی‌هایی که در خانه از دست داده بودند باز می‌گرداند.

ملحفه‌های سفید نشانگر نیاز به تعویض ملحفه است

بیمارستان‌ها در گذشته از ملحفه‌های رنگی استفاده می‌کردند که باعث انتقال و گسترش باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا می‌شد، زیرا تشخیص کثیف بودن آنها دشوار بود. بسیاری از بیمارستان‌ها استفاده از ملحفه های سفید را به عنوان یک روش بهداشتی اضافی اتخاذ کرده اند تا اطمینان حاصل کنند که هر روز با ملحفه های تمیز جایگزین می شوند. لکه ها به راحتی روی یک ورقه سفید قابل تشخیص هستند، که به سرعت به کارکنان بیمارستان نشان می دهد که نیاز به تعویض دارند. به این ترتیب، ورقه های سفید به عنوان یک سیستم تشخیص زودهنگام عمل می کنند تا به پزشکان بینش بیشتری در مورد آنچه ممکن است بر بیمار تأثیر می گذارد، ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر هر شکلی از خونریزی یا ترشحات بدن از بیمار وجود داشته باشد، به راحتی روی ملحفه های سفید قابل مشاهده است. این به پزشکان این امکان را می‌دهد که در مقایسه با ورقه‌های قهوه‌ای که لکه‌ها قابل مشاهده نیستند، فوراً اقدام کنند. در چنین سناریویی، ملحفه های سفید مفید هستند زیرا می توانند به نجات جان بیمار کمک کنند.

ملحفه سفیدد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *