تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

تشک مواج بیمارستانی مناسب کدام بیماران است؟

تشک‌های بیمارستانی از مهم ترین منسوجات بیمارستانی به شمار می‌آیند. در این نوشته می‌خواهیم درباره تشک مواج بیمارستانی و اینکه تشک مواج بیمارستانی مناسب کدام بیماران است، صحبت می‌کنیم.

تعریف تشک مواج بیمارستانی

تشک مواج بیمارستانی یکی از انواع تشک بیمارستانی است. تشک مواج یا همان تشک بیمار و یا بیمارستانی برای جلوگیری از زخم بستر به کار می‌رود و از جنس پی وی سی می‌باشد. اجزای تشک مواج از یک عدد موتور کمپرس هوا و یک عدد تشک موجدار باد شونده تشکیل می‌شود. کاربرد این تشک در بیمارانی که بستری هستند و از تحرک کمی برخوردارند بسیار مفید است. تشک مواج به وسیله دو کانال مجزا فشار وزن بیمار بر روی بستر را در نقاط مختلف بدن جابجا می‌کند و در این صورت از ثابت ماندن تمام فشار وزن بیمار در یک نقطه خاص جلوگیری می‌شود.

تشک مواج بیمارستان

انواع تشک مواج

تشک مواج بیمارستانی مدل‌های مختلفی دارد. هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌های خاصی ‏دارند که باید در شرایط نیاز برای جلوگیری از بروز زخم بستر و مشکلات عدیده ناشی از آن تهیه شوند:

  • تشک مواج سلولی: این نوع تشک بیمارستانی برای بیمارانی که بالای  120 کیلو وزن دارد، مناسب تر می‌باشد.  دارای مخازن لوله‌ای با جنس نایلون و ‏PVC‏ هستند و با کمپرسور باد می‌شوند.این نوع تشک از نوع تخم مرغی قیمت بالاتری دارد. افرادی که پوستشان حساس می‌باشد مانند ‏سالمندان یا کسانی که پوست شکننده ای دارند، این نوع تشک مناسبشان است.
  • تشک مواج تخم مرغی: برای کسانی که وزنشان تا 70 کیلوگرم است، مناسب می‌باشد و ‏جنس آن‌ها کاملا از ‏PVC‏ است. مدل‌های تخم مرغی ارزان قیمت هستند و بیشتر برای استفاده ‏کوتاه مدت بیمار می‌باشد. مثلا کسانی که به دلیل عمل دیسک کمر تحرک بسیار محدودی دارند یا در ‏اندام‌های تحتانی دچار ضعف مفرط یا بی حسی می‌باشند، باید از این مدل تشک استفاده کنند. همچنین این تشک‌ها به دلیل داشتن تهویه و گردش هوای مناسب ضد تعریق هستند.
  • تشک مواج سنسوری: تشک سنسوری یا هوشمند جزو جدیدترین تشک‌های مواج به حساب می‌‌آید. این نوع تشک لوله ای شکل هستند و برای همه بیماران با هر میزان وزن قابل استفاده است. از این تشک‌ها ‏بیشتر در بیمارستان و در بخش ‏ICU‏ استفاده می‌شود. در واقع از این تشک‌ها برای بیمارانی که باید ‏همیشه یا مدت زمان خیلی طولانی روی تخت دراز بکشند استفاده می‌گردد. قیمت این نوع تشک بیشتر از سایر مدل‌ها می‌باشد.
  • تشک مواج روی ویلچر: این نوع تشک از سلول‌های ‏کوچکی که از طریق پمپ هوا باد شده اند، ساخته شده تا با نشستن بیمار، نشیمنگاه آن‌ها کاملا راحت باشد. ‏معمولا از جنس نئوپرن بوده و لاتکس ندارند و گردش هوا نیز به خوبی انجام می‌گیرد. این تشک‌ها نه ‏تنها از زخم بستر بلکه از کمر درد هم جلوگیری می‌کنند که با روکش چرمی ضد آب هم هستند.
  • تشک مواج لگن خور: این نوع تشک در انواع زنبوری یا تخم مرغی، سلولی، سنسوری یا بیمارستانی و ‏غیره تولید می‌شوند و تنها فرق آن‌ها وجود یک حفره درون تشک است. در مواقع نیاز می‌توان دریچه آن ‏را برداشت و لگن را داخل آن قرار داد. این مدل تشک مواج پزشکی برای بیمارانی که بلند شدن و ‏حرکت کردن بسیار سخت و دشواری دارند کاملا مفید است.‏

تشک مواج سلولی برای چه بیمارانی مناسب است؟

تشک مواج سلولی برای بیمارانی که ویژگی‌های زیر را دارند، مناسب است:

  1. بیمارانی که مدت بستری آن‌ها طولانی است و یا حتی مجبور هستند تمام عمر خود را روی تشک باشند باید از این نوع تشک مواج استفاده کنند.
  2. اگر بیمار دچار زخم بستر درجه 3 یا 4 است حتما تشک مواج سلولی نیاز دارد.
  3. اگر وزن بیمار بیشتر از 120 کیلو است فقط این تشک برای او مناسب خواهد بود.

فواید تشک مواج بیمارستانی

تشک مواج بیمارستانی کمک بسیار زیادی به افرادی که آسیب‌های نخاعی دیده، و یا توانایی کمی در تحرک و بلند شدن از جای خود را دارند، می‌کند. از سایر فوایدهای این تشک می‌توان به قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان آن اشاره کرد. همچنین جنس این تشک‌ها PVC بوده و بسیار مقاوم هستند. نا گفته نماند که در برابر آب، بخار، و بسیاری از مواد دیگر کاملا مقاوم می باشند. علاوه بر این باید اشاره کنیم که یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای استفاده از این تشک، این است که با توجه به وزن بیمار و مطابق با بدن فرد تنظیم می شود.

تشک بیمارستان مواج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *