تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

مراقبت بهداشتی از منسوجات پزشکی و بیمارستانی

نساجی بخشی اجتناب ناپذیر از بخش مراقبت‌های بهداشتی است. کیفیت و دقت عالی در زمینه منسوجات پزشکی مورد نیاز است. رشد سالم و ثابتی در این زمینه مشاهده می‌شود. روز به روز نوآوری‌های جدیدی در زمینه نساجی رخ می‌دهد. اصطلاح منسوجات پزشکی طیف وسیعی از محصولات مانند روپوش جراحی، پوشک و محصولاتی را که برای مصارف خارجی مانند مراقبت از زخم استفاده می‌شوند، در بر می‌گیرد. ما امروزه استفاده از منسوجات بیمارستانی و پزشکی فقط به مصارف خارجی مانند گچ، ملحفه بیمارستانی، لباس، مراقبت از زخم و روش‌های بی اختیاری محدود نمی‌‍شود. در مناطقی که مصارف داخلی دارد مانند عمل جراحی گسترش می‌یابد. این منطقه بیشترین رشد را در زمینه منسوجات فنی دارد. کاربرد گسترده آن به وضوح در کاربردهای بیولوژیکی و پزشکی دیده می‌شود و همچنین در کمک‌های اولیه و برای اهداف بهداشتی و بالینی استفاده می‌شود. منسوجات پزشکی شامل تمام موادی است که برای اهداف بهداشتی در بازار، پزشکی و مصرف کننده استفاده می‌شود. این یک زمینه رو به رشد در هند به دلیل شرایط مساعد مانند افزایش درآمد قابل تصرف و مناطق شهری جدید توسعه یافته است. از دیگر عواملی که به آن اضافه می‌شود، افزایش گردشگری پزشکی، دسترسی آسان به محصولات و افزایش جمعیت زنان است. در این مطلب درباره مراقبت بهداشتی از منسوجات پزشکی و بیمارستانی صحبت می‌کنیم.

موارد مورد استفاده در منسوجات بیمارستانی و پزشکی

هر دو نوع الیاف مصنوعی و طبیعی در منسوجات پزشکی استفاده می‌شوند. این‌ها شامل نخ‌های چند رشته‌ای و تک رشته‌ای، سازه‌های کامپوزیتی، پارچه‌های بافتنی، بافته‌شده و نبافته است. الیاف ابریشم، پنبه، کلاژن و کتان در پزشکی استفاده می‌شود. پنبه ها به عنوان پارچه و لباس اتاق عمل و همچنین به عنوان جاذب مانند گاز و سواب استفاده می‌شود. کاربرد دیگر پنبه در سیستم بستر بیمار است. همچنین از آن به عنوان بخیه استفاده می‌شود. پنبه بسیار جاذب است و مراقبت از آن مانند استریل کردن آسان است و همچنین به راحتی شسته می‌شود. این دلیل اصلی استفاده گسترده از آن در منسوجات پزشکی است. ویسکوز ظرفیت جذب بالایی دارد و به عنوان سوپرجاذب استفاده می‌شود. برخی دیگر از مواد مصنوعی که کاربرد بسیار گسترده ای در این زمینه دارند عبارتند از پلی پروپیلن، شیشه، پلی تترافلوراتیلن، کربن، پلی استر و پلی آمید.

تجهیزات پزشکی

نیاز منسوجات بیمارستانی و پزشکی

مواد مختلفی با توجه به کاربردهای نهایی مختلف استفاده می شود، مانند مواد زیست تخریب پذیر در بخیه‌ها و منسوجات جاذب در سواب استفاده می شود. اغلب مواد بادوام با سطح راحتی بالا معمولاً در بسترهای بیمارستانی استفاده می شوند. مواد مورد استفاده در منسوجات پزشکی باید غیر سرطان زا، غیر سمی و غیر حساسیت زا باشد. همچنین نیاز بیشتری است که مواد بدون هیچ گونه روش خاصی استریل شوند و در هنگام استریل کردن، خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر نکند. بسیار توصیه می شود که مواد از نوعی باشد که بدن انسان بتواند آن را بپذیرد. اندازه منافذ و مقدار خاص منافذ عامل قابل توجهی است که بر واکنش خون و بافت های بدن تأثیر می گذارد. کاربرد اصلی ترین چیزی است که زیست پایداری یا زیست تخریب پذیری مواد را تعیین می کند. هزینه تولید کاملاً به برنامه بستگی دارد. پوست مصنوعی و پیوند عروقی گرانتر از سواب و روپوش های جراحی هستند. هر کشور استانداردهای تولید متفاوتی برای منسوجات بیمارستانی و  پزشکی دارد.

در دسترس بودن در اشکال مختلف

پارچه ملحفه بیمارستانی که در انواع پارچه‌های غیر بافته، بافته، بافته و بافتنی چهار پارچه هستند که عمدتاً در تولید منسوجات پزشکی استفاده می‌شوند. اولین مورد مستقیماً از الیاف ساخته شده است و برای بقیه سه نخ مورد نیاز است. پارچه‌های غیر بافته را می‌توان مستقیماً از پلیمرها نیز تهیه کرد. این الیاف برای استفاده در جراحی و پزشکی بر اساس نوع آنها، مصنوعی، طبیعی، تجزیه ناپذیر یا زیست تخریب پذیر طبقه بندی می‌شوند. علاوه بر این، منسوجات پزشکی بیشتر به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند: گچ‌ها و پانسمان‌های جراحی پایه بافته شده، پارچه‌های لوله‌ای دایره‌ای، پانسمان‌های جراحی، محصولات بافته شده بدون چسب، باند چسبی الاستیک (که به عنوان پایه قابل کشش استفاده می‌شود)، پایه‌ای برای کمک‌های اولیه پزشکی سفت و محکم. ، باند کشی و غیر کششی.

این منسوجات پزشکی به طور گسترده تحت این دسته بندی‌های عمده تقسیم بندی می‌شوند:

  • منسوجات قابل کاشت: استفاده از این منسوجات را می‌توان در بخیه‌ها و جراحی‌های جایگزینی مانند رباط مصنوعی و پیوند عروق مشاهده کرد.
    • برای کاشت بافت نرم: برای ساخت تاندون‌ها و رباط‌های دست ساز و برای ترمیم مفاصل شانه، زانو، مچ پا و بازو از الیاف کربن استفاده می‌شود. استحکام کششی، تخلخل، انعطاف پذیری و سازگاری با بافت اصلی ترین مواردی است که برای یک تاندون مصنوعی لازم است و فیبر کربن همه این ویژگی‌ها را دارد.
    • بسته‌های زخم (بخیه): این ماده را می‌توان به دو دسته غیر جاذب و جاذب تقسیم کرد. این ماده به صورت چند رشته ای یا تک رشته ای در بستن رگ‌های خونریزی دهنده، بسته شدن زخم ها و در بافت‌های مفصلی استفاده می‌شود.
    • مواد زیستی برای دندانپزشکی: پلی متیل متاکریلات و محصولات به دست آمده از آن کاربرد بسیار گسترده ای در درمان‌های دندانپزشکی دارند.
  • وسایل مورد استفاده در خارج از بدن: القای کلیه مصنوعی که به عنوان دیالیزور برای تصفیه خون عمل می‌کند، برای ریه مکانیکی و کبد مصنوعی از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که از الیاف پیشرفته ساخته شده اند.
  • منسوجات غیرقابل کاشت: برخی از محصولات در برابر میکروارگانیسم‌ها، قلیاها، اسیدها و سایر ناخالصی‌ها مقاومت دارند. اینها برای استفاده در خارج از بدن با تماس با پوست یا بدون تماس با پوست استفاده می‌شوند. به عنوان باند: غیر بافته، بافته یا بافتنی که دارای خاصیت ارتجاعی هستند یا خاصیت ارتجاعی ندارند، همه مواد برای ساخت باند مناسب هستند. برای مصارف ارتوپدی، بانداژها از مواد نبافته ساخته می‌شوند و می‌توان از آن در زیر گچ‌گیری‌ها برای راحتی و اثر پد استفاده کرد. باندهای بافتنی به شکل لوله ای اما در قطرهای مختلف ساخته می‌شوند. آنها از نخ‌های الاستومری یا پنبه ای ساخته می‌شوند. به عنوان محصولات مراقبت از زخم: موادی که اثرات نرم و بالشتکی ایجاد می‌ کنند و از زخم‌ها در برابر آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کنند، برای محصولات مراقبت از زخم بهترین هستند و منسوجات پزشکی سرشار از تمام این کیفیت‌ها هستند.
  • محصولات برای مراقبت‌های بهداشتی: محافظت از پزشکان در برابر عفونت‌ها و از آلودگی‌های خونی هدف اصلی پوشاک مراقبت‌های بهداشتی است. این لباس‌ها را می‌توان از هر نوع نبافته، بافتنی یا بافته‌ای تهیه کرد.
    • پرده‌های جراحی: مقاومت در برابر شعله، سمیت، نرمی لمسی، ویژگی‌های سد کننده مایع، ایمنی ساکن، مقاومت در برابر سایش و دفع مایع از الزامات اصلی پرده‌های جراحی هستند که با نوآوری‌های جدید در زمینه منسوجات پزشکی به راحتی به دست می‌آیند.
    • روپوش‌‎های جراحی: روپوش‌های جراحی لباسی برای جراحان هستند. برای جلوگیری از عفونت و مشکل آلودگی غیر بافته شده، روپوش‌های یکبار مصرف در حال استفاده هستند.
    • ماسک‌های جراحی: نفوذپذیری هوای بالا، عدم حساسیت، وزن سبک و ظرفیت فیلتراسیون باکتریایی بالا از الزامات اصلی آن است. ماسک‌های یکبار مصرف ساخته شده از مواد نبافته نگهداری مراقبت آسان را انجام می‌دهند. کلاهک های جراحی: این کلاهک‌های یکبار مصرف از الیاف سلولزی غیر بافته، فرآوری شده ریسیده شده یا موازی ساخته شده اند.
  • منسوجات پزشکی برای مقاصدی دیگر: منسوجات پزشکی به طور گسترده برای اهداف دیگری مانند تشک، ملافه، دستمال مرطوب و لباس و محصولات بی اختیاری استفاده می‌شود. محصولات بی اختیاری: سطح راحتی بالا، ظرفیت ضد آلرژی و سطح حفاظتی بالا به طوری که نباید نشت کند، الزامات اصلی محصولات بی اختیاری است. پوشک و روتختی انواع مختلف این محصولات هستند.

تجهیزات پزشکی مراکز درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *