تهران، ساختمان پانامال

خیابان آزادی

شنبه تا چهارشنبه 9:00 - 17:00

اهمیت منسوجات پزشکی در پیشگیری و کنترل عفونت

منسوجات پزشکی یکی از مهمترین شاخه‌های منسوجات بیمارستانی است. تلفیق فناوری نساجی و علوم پزشکی زمینه جدیدی را به نام منسوجات پزشکی ایجاد کرده است. منسوجات پزشکی به عنوان منسوجات بهداشتی نیز نامیده می‌شوند. نساجی همیشه بخشی از صنعت سلامت بوده است. اصولاً منسوجات پزشکی برای کمک‌های اولیه، اهداف بالینی یا بهداشتی و توانبخشی استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره اهمیت منسوجات پزشکی در پیشگیری و کنترل عفونت را بررسی کنیم.

عفونت چیست؟

تهاجم و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌هایی که به طور کلی در بدن وجود ندارند. عفونت ممکن است بدون علامت باشد و تحت بالینی باشد، یا می‌تواند علائمی ایجاد کند و از نظر بالینی آشکار باشد. عفونت می‌تواند موضعی باقی بماند یا از طریق خون یا عروق لنفاوی گسترش یابد و سیستمیک شود. میکروارگانیسم‌هایی که در بدن زندگی می‌کنند عفونت محسوب نمی‌شوند. به عنوان مثال، باکتری‌هایی که در دهان و روده زندگی می‌کنند، عفونت نیستند.

منسوجات پزشکی و بیمارستانی در پیشگیری و کنترل عفونت چه اهمیتی دارند؟

منسوجات پزشکی برای جلوگیری از عفونت و کنترل مهم هستند. منسوجات مراقبت‌های بهداشتی راه‌های مقرون به صرفه ای را برای محافظت از کارکنان بیمارستان و بیمارانشان در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها به ما می‌دهد. منسوجات پزشکی ساخته شده از الیاف با کارایی بالا که از تجمع باکتری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. و کاربردهایی در زمینه‌های بهداشت شخصی پیدا می‌کند که در آن تجمع باکتری‌های خطرناک می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. فیبر نساجی پزشکی ترکیبی از ترکیبات ضد میکروبی بر پایه نمک‌های فلزی است که در نهایت باکتری‌ها و قارچ ها را کنترل می‌کند. ترکیبات الیاف در ماتریس الیاف تعبیه شده است که می‌تواند آن را در برابر شستشو و سایش غیرقابل نفوذ کند. یکی از مشکلات رایج در بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی، آلودگی میکروبی سطوح است که می‌تواند منجر به عفونت و در نتیجه عفونت‌های متقاطع شود. بنابراین، قطع انتقال میکروارگانیسم‌های مضر و انتشار عفونت‌های ثانویه در یک محیط درمانی ضروری است. بسیار مهم است که لباس‌های محافظ مانند ماسک‌های جراحی، کلاه‌ها، روپوش‌ها و ملحفه بیمارستانی نیازهای حفاظت ضد میکروبی را برآورده کنند. بنابراین، مواد برای استفاده در جراحی باید از محافظت کافی در برابر میکروارگانیسم‌ها، مایعات بیولوژیک و ذرات معلق در هوا اطمینان حاصل کنند. پیشگیری از انتقال بیماری برای دستگاه‌های غیر بدنی یا قابل کاشت در بدن انسان و دستگاه‌های خارج از بدن یک نکته بسیار مهم است. به همین دلیل است که کنترل اثرات نامطلوب میکروارگانیسم‌ها بر روی منسوجات به یک موضوع مهم به ویژه در صنعت منسوجات پزشکی تبدیل شده است.

محصولات منسوجات پزشکی

پوشاک یکبار مصرف محصول اصلی منسوجات پزشکی است. پوشاکی که پس از یک بار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سطل زباله می‌شود، پوشاک یکبار مصرف نامیده می‌شود. بیشتر منسوجات پزشکی برای یک بار استفاده می‌شود، به دلیل عفونت نمی‌توان آنها را بیش از یک بار استفاده کرد.

منسوجات پزشکی

  • روپوش و کلاه: روپوش‌ها و کلاه‌های پزشکی در طرح‌های متنوعی مانند تقویت‌نشده و تقویت‌شده عرضه می‌شوند. آنها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر پارگی، مقاومت در برابر سایش، سد مایع و قابلیت تنفس هستند.
  • بخش پزشکی و داروسازی: پدهای بی اختیاری بزرگسالان، پد زایمان زنانه، پدهای بارداری مشبک نخی، جمع کننده ادرار و کیسه، دستمال مرطوب پرستاری، گاز، پانسمان زخم، پارچه‌های جراحی، روپوش، گچ، روکش میز و سینی ماسک صورت، روپوش‌های اشعه ایکس، لباس‌های اسکراب، لباس‌های مانع و ایزوله، لباس‌های معاینه بیمار و غیره.
  • دستمال‌ها و دستمال‌های پزشکی: پارچه‌ها و دستمال‌های پزشکی از پارچه‌های چسبانده نشده‌ای ساخته می‌شوند که از توری تابیده شده و احتمالاً آغشته به پوشش ضدعفونی‌کننده تشکیل شده‌اند. پارچه یا دستمال مرطوب برای تمیز کردن زخم‌ها یا پوست قبل از پانسمان زخم، یا برای درمان جوش‌ها یا سوختگی‌ها استفاده می‌شود. دستمال‌ها انواع مختلفی دارند: دستمال مرطوب بچه، دستمال مرطوب توالت، دستمال‌های تمیزکننده پوست، دستمال‌های شیردهی، دستمال‌های خشک (ضد میکروبی)، دستمال‌های ضدعفونی‌کننده سطوح سخت، دستمال‌های تمیزکننده دست و غیره.
  • بانداژ: انواع بانداژ وجود دارد. باندها محافظ بانداژ آرنج و مچ پا برای بیماران تراکئوتومی و غیره هستند.
  • ماسک: ماسک برای جلوگیری از ورود میکروارگانیسم‌ها به بدن استفاده می‌شود.
  • بسته بندی استریلیزاسیون: روکش‌های استریلیزاسیون یک اتاق که به عنوان روکش شناخته می‌شوند به عنوان ورقه‌های تخت ساخته شده در اندازه‌های خاص فروخته می‌شوند. کاربردهای لفاف استریلیزاسیون اساساً برای بسته بندی سینی‌ها و وسایل بزرگ در اتاق تدارکات بیمارستان است.

خواص منسوجات پزشکی

مواد نساجی بهداشتی باید دارای خواص خاصی باشند تا به عنوان منسوجات پزشکی مفید باشند. زیرا تمام الیاف نساجی را نمی توان در اینجا استفاده کرد، زیرا عملکرد آنها به تعامل با خواص سلول مواد نساجی برای کاربردهای پزشکی بستگی دارد: سازگاری زیستی، مقاومت خوب در برابر قلیایی ها، اسیدها و همچنین میکروارگانیسم ها، خوب. پایداری ابعادی، الاستیسیته بدون میکرو ناخالصی، جذب و نفوذپذیری هوا. الیاف مورد استفاده در منسوجات پزشکی باید معیار زیر را رعایت کنند: الیاف باید غیر سمی، غیر آلرژی زا، غیر سرطان زا، استریل شده بدون هیچ گونه تغییری در خصوصیات فیزیکی یا شیمیایی آنها، زیست تخریب پذیر و همچنین سازگار با محیط زیست باشد. منسوجات پزشکی با توجه به کاربرد به عنوان محصولات بهداشتی، دستگاه‌های خارج از بدن، مواد کاشتنی و مواد غیرقابل کاشت طبقه بندی می‌شوند. جراحان می‌پوشند، بانداژ، حوله بیمارستانی، پانسمان زخم، مفاصل/استخوان مصنوعی، لنزهای تماسی چشم، قرنیه مصنوعی و غیره از نمونه‌های منسوجات پزشکی هستند. در نهایت می‌توان گفت که منسوجات پزشکی نقش بسیار مهمی در حفاظت و پیشگیری و کنترل عفونت دارند. به همین دلیل است که منسوجات پزشکی در آینده نیز ادامه خواهد داشت. پیشرفت‌های قابل توجهی در محصولات نساجی پزشکی به دست آمده یا حفظ شده است.

منسوجات پزششکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *